Ibu adalah seorang wanita yang sangat tegar dan penuh pengorbanan. Di saat kita masih di dalam kandungan seorang ibu, kita sudah diberi kasih sayang yang sangat besar olehnya. Selama 9 bulan seorang ibu
mengandung anaknya tanpa ada rasa erti penat dan lelah. Dan dengan perjuangan seorang ibu, kita dapat terlahir di dunia ini dengan taruhan hidup atau mati. Setelah seorang bayi di lahirkan dan setelah itu ibu juga yang merawat danmembesarkannya dengan ikhlas.
Jika seorang bayi menangis di tengah malam ibu bangun dan menimangnya. Dan jika seorang bayi haus maka seorang ibu yang memberikan air susu. Sungguh banyak sekali pengorbanan seorang ibu kepada anaknya.

Tetapi mengapa seorang anak yang sudah tumbuh besar dan dewasa tidak mahu berbakti kepada ibu ataupun orang tuanya? Apakah mereka merasa dirinya itu tidak lagi memerlukan seorang ibu yang telah membesarkannya dari kecil?
Sangat besar pengorbanan seorang ibu kepada anaknya, maka dari itu kita jangan sampai melukai hati seorang ibu yang telah banyak berkorban untuk kita.



betapa hancur dan luruhnya hati bila anak yang dididik dan dibelai berkelakuan begini setelah dewasa..